Ivar
Fæste tvilte på terminalplanene fordi dette
alternativet var blitt avvist av et omfattende stortingspålagt
utredningsarbeid, og gikk til sak mot Staten for å
få kjent vedtaket ugyldig. Han tapte denne i Oslo
Byrett, men før behandlingen i Lagmannsretten
inngikk Staten v/Landbruksdepartementet og Fæste
et forlik som gav ham rett til å søke på
ny hvis spørsmål knyttet til transportløsninger
av tømmer var avklart. Det ble lagt til grunn
at ekspropriasjonshjemmel forelå.
I
2000 solgte Norske Skog fabrikken på Hurumlandet
til et svensk selskap, Södra. Eiendommen i Vestby,
Hauger, som Emmerstad tilhører, var ikke med
i handelen. Ivar Fæste mente nå at terminalargumentet
var svekket, og søkte igjen om ekspropriasjon
av Emmerstad.
Under
en påfølgende befaring i Emmerstad den
1. sept. 2005 hvor landbruksansvarlige fra fylket og
kommunen deltok, hevdet representanter fra Norske Skog
at Emmerstad ikke kunne avstås fordi de hadde
en forpliktende avtale med Södra (nåværende
eier av fabrikken på Hurum) om tømmertransport,
og de ville ha behov for arealene.
7 måneder senere, 4. april 2006, inngikk Norske
Skog avtale med Petter Olsen om salg av Hauger med Emmerstad,
uten noen klausul om eventuell tømmerterminal.
Salget av Hauger til Petter Olsen krever konsesjon.
Ivar Fæste søkte konsesjonsgivende myndigheter
om at Emmerstad ble fraskilt og solgt til ham som vilkår
for å gi konsesjon.
Petter
Olsens konsesjonssøknad for Hauger ble avslått
fordi prisen var for høy, 34,5 millioner kroner.
I
mellomtiden ble ekspropriasjonssaken behandlet i de
nødvendige instanser. Ivar Fæste fikk igjen
støtte av landbruksnemnda i Vestby, mens fylkeslandbruksstyret
i Akershus først i annen runde ga Fæste
sin tilslutning og støttet søknaden. Norske
Skog klaget fylkeslandbruksstyrets endelige vedtak inn
for Statens landbruksforvaltning (SLF) som nå
hadde fått myndighet fra departementet til å
avgjøre slike saker.
Norske Skog fikk gjennomslag for sin klage.
I
motsetning til departementets tidligere avgjørelser
påsto SLF denne gang at familiens kontrakter ikke
var slik at de ga hjemmel for ekspropriasjon etter jordlovens
”husmannsparagraf”.
I de 32 årene som ekspropriasjonssaken har versert,
har mye skjedd med fabrikken på Hurumlandet. Den
har skiftet eier, gått konkurs og igjen skiftet
eier. Ivar Fæste har ved hver anledning prøvd
å få Emmerstad fraskilt. Hele tiden har
han hatt støtte fra landbruksmyndighetene i kommunen
og fra landbruksmyndighetene i Akershus fylke. Hver
gang har det strandet på departementsnivå.
Petter
Olsen kjøpte den 01.07.2008 på ny Hauger
av Norske Skog ASA. Denne gangen til en vesentilg høyere
pris enn forrige gang, 43 millioner kroner.
Ivar
Fæste søkte også denne gangen Vestby
kommune om at det skulle stilles vilkår om at
Emmerstad fraskilles Hauger for at han kunne kjøpe
stedet som familien hadde brukt i mange generasjoner.
Vestby
kommune (hovedutvalget for plan og miljøutvalget)
innvilget 23. februar konsesjon for Petter Olsen på
Hauger, uten at det ble stilt vilkår om fradeling
av Emmerstad.
Ivar Fæste leverte 12. mars klage på vedtaket.
Klagen ble først behandlet i hovedutvalget en
gang til. Deretter ble den behandlet av Fylkesmannen
i Oslo og Akershus, landbruksavdelingen.
Klagen
førte ikke fram.
Emmerstad
skal ikke skilles ut fra Hauger som et vilkår
for at Petter Olsen skal få konsesjon på
Hauger. Det ble konklusjonen på fylkeslandbruksstyrets
behandling av klagen fra Ivar Fæste på at
Vestby kommune ikke hadde stilt et slikt vilkår.
Det vil si at fylkesmannen ikke tok hensyn til konsesjonslovens
intensjon som tilsier at den skal fremme en variert
bruksstruktur med mange aktive brukere, samt ta hensyn
til bosetting og hindre oppsamling av eiendom. Fylkeslandbruksstyret
la kun vekt på rasjonaliseringseffekten ved at
jordene på Hauger og Emmerstad skal legges under
Ramme. Hensynet til kommunalt selvstyre ble også
vektlagt av Fylkeslandbruksstyret. I Østlandets
Blad kan en lese en reportasje fra Hvitsten hvor
det understrekes at i Hvitsten er man lojale overfor
familien Olsen. Etter Fylkeslandbruksstyrets vedtaket
kan man konstatere at dette ikke begrenser seg til folk
i Hvitsten, men gjelder også for hovedutvalget
for plan og miljø i Vestby kommune samt fylkeslandbruksstyret
i Oslo og Akershus. At kommunens saksbehandler var styremedlem
i en av Petter Olsens virksomheter ble ikke ansett som
grunn til inhabilitet.
Det er forstemmende at Vestby kommune og fylkesmannen
i Oslo og Akershus som har støttet familie Fæste
gjennom 30 år, endrer innstilling ved Petter Olsens
inntreden på arenaen!
|