|
Allerede de eldste norrøne kilder (ca 1250), lar guden Tor
besøke sin kollega Yme på dennes gård (Ymes gård
– Ymestad – Emmestad – Emmerstad) for å
fiske. Tor agner med et oksehode og lykkes å få selveste
Midgardsormen til å bite på. En slik navnetolkning bringer
stedet inn i en av tidenes store fiskeskrøner. Men rett skal
være rett, hvis teorien stemmer om at mannsnavnet Yme er opprinnelsen
til stedsnavnet Emmerstad, er det sannsynligvis en mer verdslig
Yme som ga stedet navn.
En
sikrere omtale av Emmerstad i litteraturen, om enn noe perifert,
er da Hans Jæger i 1893 utgir ”Syk kjærlighet”.
I boka beskriver han sitt forhold til Vera (Oda Krogh). Hun har
sommertilhold nord for Hvitsten, og for å være i nærheten,
losjerer Jæger seg inn hos Jensine i Bråtan, litt nord
for Emmerstad. Det er ikke nettopp bokas hovedinnhold, men mot slutten
av boka forteller Hans Jæger at han og fem andre klatrer opp
i, og spaserer i, et byggverk som er bygd for istransport, ei isrenne.
Renna gikk fra dagens badeplass midt i bukta, og ca 500 –
600 meter sydover ovenfor Emmerstad og opp til ”Kølabonn”.
Strekningen har et fall på ca 60 meter. Til øverste
startpunkt for renna ble isblokkene kjørt med hest fra Haugertjernet,
en trase som naturlig nok fikk navnet ”Isveien”. Det
er mulig isrenna hadde rekkverk, men det var uansett en vågal
spasertur for de seks turgåerne, ettersom renna beskrives
som glatt og hullete.
Isrenna var et økonomisk viktig byggverk nettopp i denne
tiden Hans Jæger leide seg inn på Bråtan. Iseksporten
hadde sin storhetstid fra 1850 til 1914. Hans Jæger bruker
for øvrig navneformen uten r, Emmestad.
Sigrid
Undset nevner ikke Emmerstad ved navn når hun gir ut romanverket
”Olav Audunson i Hestviken” 1925. Hun gjør det,
som er dikterens privilegium, å skape et landskap hvor romanens
hovedpersoner bosettes. Det er disse som er romanens budskap, rammen
er en bisak. Sigrid Undset kaller Olav Audunsons boplass for Hestviken,
men ut fra beskrivelsen av stedet kan det ikke være tvil om
at det er Emmerstad hun ser for seg. Hestviken er navnet på
ei vik med et bosted midt mellom Emmerstad og Hvitsten og passer
mye dårligere enn Emmerstad når Undset beskriver Olav
Audunsons bosted. Hun gir en meget god beskrivelse av hvordan Strandsåsen
slutter mot syd og danner Emmerstadbuktas begrensning nordover.
Her skal hun etter tradisjonen ha sittet og forfattet deler av verket.
Hennes beskrivelse av ”Kverndalen” som begynner ved
Mølen og følger Mølabekken oppover mot bygden,
er svært gjenkjennelig. Hun lar tunet på Hestviken omfatte
et blankskurt svaberg med bygninger på to sider, og hun lar
et vass-sig inn mot fjøset tære på de nederste
stokkene i det laftede huset. For en som husker hvordan dette vass-siget
artet seg før det ble anlagt veg der 1956, og før
fjøset ble revet i 1960, er dette forbløffende detaljer.
Ellers forandret hun deler av landskapet, og gården er tillagt
større ressurser enn en ordinær husmannsplass.
Ingrid Arnulf
var journalist og forfatter, og leide noen somre rom på Emmerstad.
Fra 1945 var hun i en mannsalder landets best bevarte psevdonym,
og en legende som forfatter av spalten ”Klara Klok gir råd”
i Alle Kvinner. Hun ble en stor beundrer av Emmerstad så vel
som av beboerne. Lørdag 4. september 1937 skrev hun en artikkel
i Nationen med tittelen ”Fredvikens beskrivelse”.
I tillegg
til at stedet er gitt et annet navn i artikkelen, er også
aktørene anonymisert. Unge Fredviken, Einar, var egentlig
Erling Fæste som skimtes i skyggen bak mor og far Fredviken,
Bolette og Georg Fæste. Ytterst til venstre sitter yngstejenta
Gudrun som i artikkelen heter Bergliot. Bildet er nok tatt noen
år før Ingrid Arnulf skrev artikkelen. Alf som i teksten
heter Rolf og seinere ble en betrodd skipper hos I. M. Skaugen,
er ikke med på bildet. Det er heller ikke Byfred, Ole Fæste,
som hele sitt voksne liv drev kolonialforretning på Skillebekk.
Bildet viser også to av de tre piletrærne på tunet.
I følge kemner og kunstmaler Karl Johan Holter fra Hølen,
som besøkte Emmerstad sommeren 1950, var det en forordning
fra Hollendertiden at strandstedene skulle ha tre piletrær
hver.
Bjørn
Linnestad utga 1988 ”Vestby og skutene”. Her forteller
Linnestad at Thorkild Johannesen som førte barken ”Vestalinden”
bodde på Emmerstad. Sannsynligvis har han bodd der fra 1865
til 1885. I følge folketellingene drev han ikke jorda, men
hadde ei ku. Han var nok en drivende dyktig skipper, men ettersom
han bare var hjemmeværende når skuta lå i vinteropplag,
ble innmarka nødvendigvis noe neglisjert. Sannsynligvis er
det han som bygget på den søndre delen av hovedbygningen
på Emmerstad.
Truls Gjefsen utga 1995 en biografi over Finn Alnæs: ”Titan
og Sisyfos”. I denne forteller han at Alnæs skrev sin
prisbelønte debutroman ”Koloss” mens han bodde
i ”Smedbukta” rett nord for Emmerstad vinteren 1961/62.
Familien Bang stilte generøst sommerstedet til rådighet
for denne ukjente unge mannen som manglet et rolig sted for å
skrive. Disse månedene i Smedbukta er nok blant de mest harmoniske
og produktive i forfatterskapet til Finn Alnæs. Det var mens
han bodde her at han fikk beskjed om at Nasjonalteateret hadde kjøpt
skuespillet ”Tilfluktsrummet”. Hele perioden var han
nærmest daglig i kontakt med familien på Emmerstad,
og det oppstod et vennskap som varte til Finn Alnæs døde
på Lillehammer 1991.
Navnet Smedbukta er av mange forvansket til Smiebugten. Det har
aldri vært noen smie der. Navnet har sin bakgrunn i at Martin
Simensen som satte opp huset, sikkert i samråd med eieren
av Hauger, Waagaard, var smed. Han satte opp huset for sin ugifte
datter Karoline. Hun bodde der til sin død omkring 1925.
Lorang Halvorsen fra Oslo som var behjelpelig med å legge
inn strøm i Emmerstadområdet, brukte så Smedbukta
fram til Tofte Cellulosefabrik omgjorde det til feriested for fabrikkens
direktør Eilif Bang i 1952. Smeden Martin Simensen var forøvrig
Ingerborg Fæstes oldefar.
Bjørg Fodstad utga 2001 boka ”Brystkaramellene –
fra XU til Grini”. Fra å være hemmelig medarbeider
i den norske militære etterretningsorganisasjon XU hvor absolutt
diskresjon var livsviktig, legger hun fram sin historie hvor hun
ikke legger skjul verken på steds- eller personnavn. Hun beskriver
hvordan hun kjente Emmerstad fra før krigen, og hvordan hun
og medarbeidere kunne trekke seg tilbake fra det konstant spenningsfylte
Oslo til det mer rolige veiløse stedet Emmerstad. Men også
der kunne det være dramatisk nok (s.65 - 67). Boka er en velskrevet
fortelling om hvordan enkeltmennesker bidro til å beseire
okkupasjonsmakten.
Atle
Næss utga 2009 boka ”Din nestes eiendom”. I denne
tegner Næss et bilde av samfunnet tidlig på 1600 –
tallet, og lar handlingen springe ut fra spenninger mellom nabogårdene
Strand og Hauger. Emmerstad er rett nok bare nevnt perifert, men
det tegnes et interessant lokalt tidsbilde.
Tittelen
på dette siste verket for stå som et apropos til eierskapet
av Emmerstad.. Verden er ikke alltid som den burde være.
|
|